Bokrecensioner: Mars böcker

I början av varje månad skriver jag ett inlägg om föregående månads böcker jag läst. Tidigare månader finns att läsa på Instagram men nu tänker jag att jag fortsätter här! Älskar att läsa och det är något jag prioriterar och lägger väldigt mycket tid på. För mig är det kvalitetstid och en inbjudan till en helt annan värld för en stund.

Samlade verk – Lydia Sandgren

En tegelsten som handlar om förlagsägaren Martin vars fru frivilligt försvann för mer än tio år sedan. Vi får följa hans försök att finna glädje i medelålderslivet samtidig som hans dotter Rakels perspektiv berättar om hur det är att sakna sin mamma och påbörja resan för att återfinna henne. Parallellt med detta utspelar sig boken under Martins ungdomsår då han och hans bästa vän tillika konstnärssjälen Gustav är unga, dumma och fyllda av självförtroende. De studerar på universitetet, spenderar ett år i Paris och äger gatorna i Göteborg som ett äkta radarpar. Sen träffar Martin Cecilia, kvinnan som blir hans fru och som tio år senare spårlöst lämnar lägenheten en morgon utan ett ord till vare sig Martin eller barnen. Vart tog hon vägen och hur påverkade ungdomen henne och Martin?

Jag älskade den här boken. Var som att leva ett annat liv i 80-talets Göteborg, omringad av penslar, cigaretter och tummade böcker. Det är en väldigt lugn och långsam bok men den blir ändå aldrig tråkig, något få författare lyckas med. Det är nästan lite Donna Tarrt-känsla över den. Språket är lite pretto men det är meningen då konstnärs/litteraturvärlden är just det. Tillslut har man skaffat ett så starkt band till karaktärerna att man spänt vänder varje blad i hopp om att få svar kring Cecilia. Jag är liite besviken på slutet som jag tyckte inte gav alla svar jag ville ha men annars en toppbok!

Betyg: 4 av 5 📚📚📚📚

Ett år av vila och avkoppling – Ottessa Moshfegh

En annorlunda bok som inte är som något annat jag läst: huvudkaraktären har nämligen bestämt sig för att sova bort ett år. Med hjälp av en psykiatriker som frikostigt skriver ut starka sömnmediciner, hämtmat och räkningar på autogiro tänker hon att hon kan sova i 365 dagar för att sedan starta om sitt liv. Och först går det rätt så bra, hon sover 90% av dygnet och är nöjd med sin vardag. Sen börjar dock sömntabletterna fungera sämre och hon får nya, starkare utskrivna. Dessa visar sig dock inte alls få henne att somna utan istället göra henne pigg och impulsiv med noll minne av händelserna. Det försätter henne i en hel del mindre önskvärda situationer för en person som bara vill sova och hon måste komma upp med en ny plan gällande hur hon ska lyckas sova bort resterande del av året.

Jag tyckte om boken även om den kunde vara rätt mörk. Det påminner så mycket om depressioner då man bara vill sova bort allt, och jag kan tänka mig att Ett år av vila och avkoppling kan vara rätt triggande för vissa. Språket är rätt basic men historien är unik vilket gör att den fastnar hos en och blir en sådan bok man pratar om med andra. Huvudkaraktären är inte direkt en person man tycker om och det är något jag gillar: när författaren vågar göra huvudpersonen till någon med provocerande fel och brister istället för en perfekt människa. Kanske lite händelselös stundvis men ändå en bok jag rekommenderar då den är totalt unik.

Betyg: 4 av 5 📚📚📚📚

Där kräftorna sjunger – Delia Owens

Kyas familj lämnade henne som barn och hon fick uppfostra sig själv i ett skjul i träsket. Med hjälp av en jävlar anamma växte hon upp till en träskexpert som kan allt om djuren och växterna som omger henne. Tyvärr är detta något som stadens invånare inte ser utan de stöter ut henne, skämtar om henne och gör henne ökänd med hjälp av smeknamnet ”Träskflickan”. Den populäraste mannen i staden, Chase, får dock upp ögonen för Kya och i hemlighet börjar de två dejta. Men så en dag hittas Chase mördad och alla bevisar pekar mot Kya…

Det här var månadens bok i bokklubben, och en bok jag verkligen sett fram emot att läsa. Tyvärr blev jag lite besviken på den: den kändes liksom tom? Lite känslolös och utan djup. Beskrivningarna av omgivningarna är fantastiska, det finns flertalet bra karaktärer som man fäster sig vid och jag tycker om historien om hur en liten flicka uppfostrar sig själv i ett träsk. Ibland känns den bara lite väl overklig: Kya kan ha extrem tur i vissa fall, även på sätt som går emot logiken. Dessutom rör boken vid många viktiga ämnen, t.ex misshandel och våldtäktsförsök, men det delarna förmedlar knappt några känslor eller intryck alls. Jag som läsare känner mig inte särskilt berörd och då är jag väldigt känslig gällande att läsa om just våldtäkter. Där kräftorna sjunger är en bok som har potential att vara såå bra men som tyvärr inte lyckas nå upp till det.

Betyg: 3 av 5 📚📚📚

En halv gul sol – Chimamanda Ngozi Adichie

I en Halv gul sol får vi följa tre personer i Nigeria: tjänstepojken Ugwu, Olanna som kommer från en välbärgad familj och är sambo med Ugwus husbonde samt Richard, Olannas systers pojkvän tillika aspirerande författare. Alla tre lever de liv de är nöjda med fram tills inbördeskriget plötsligt skakar om Nigeria och deras liv. Alla tre har historier som utvecklas åt olika håll och ibland möts men de delar rädslan för fienders attacker och smärtan av att se nära & kära bli dödade. Deras liv förändras drastiskt från välbärgade till att leva på minimum och kriget förändrar inte bara Nigeria som land utan även Ugwu, Olanna och Richard som människor.

Även detta en bok jag velat läsa länge! Chimamanda skriver fantastiskt och miljöerna blir verkligen framträdande, det känns som att befinna sig i Nigeria. Personporträtten är starka med såväl känslor som bra och dåliga sidor man kan relatera till. Det är en väldigt sorglig bok att läsa, stundtals riktigt tuff. Den genomsyras av hemska händelser så som explosioner som spränger människor i småbitar, svältande barn och våldtäkter. En halv gul sol berör verkligen, och det är svårt att greppa att detta inbördeskrig faktiskt inträffat i verkligheten. Det är ju inte något man lär sig om i (den vita) skolan direkt. Hur som helst en väldigt lärorik bok om Nigeria, andra kulturer, kriget och traumatiska händelser. Det negativa jag har att säga är att den i vissa stycken känns lite långdragen och händelselös, kanske rentav småtråkig, men det vägs upp av delar där det händer desto mer och kvaliteten är i höjd med solen.

Betyg: 3,5 av 5 📚📚📚

Jag for ner till bror – Karin Smirnoff

Jana Kippo flyttar hem till sin norrländska hemstad för att hjälpa sin missbrukande bror Bror. Den lilla staden är fylld av medvetna och omedvetna minnen som fyller henne och även en hel del nya möjligheter. Jana får ett nytt jobb och verkar till och med ha funnit kärleken. Men så visar det sig att minnen inte alltid är sanningsenliga och när de kommer ut i ljuset förändras allt.

En mycket omtalad bok som jag först avskydde. Tyckte den var skriven på ett så konstigt sätt: brist på kommatecken och punkter, konstiga ordval och ingenting som berättar när det är talade ord eller tankar. Man vande sig dock fort och snart satt jag fast i den här boken mer än jag gjort i någon bok på väldigt, väldigt länge. Jag älskade den! Den är så annorlunda och man blir indragen i en helt annan värld av konstiga men fascinerande karaktärer i snötäckta omgivningar. Språket är, när man vant sig, underbart och en styrka för boken. Karaktärerna är en perfekt blandning av relaterbara och lätta att avsky. Vet inte vad mer jag ska säga förutom: läs den!!!

Betyg: 5 av 5 📚📚📚📚📚

Vi for upp med mor – Karin Smirnoff

I del två av Jana Kippo-serien lämnar Jana och Bror sin hemstad för att begrava sin mor i det lilla norrländska samhälle hon växte upp i. Det visar sig dock att byn styrs av ett starkt och väldigt konservativt religiösa samfund som snabbt slår klorna i Bror. Det är nu upp till Jana att lyckas få Bror att inse att han inte är menad att gifta sig med en okänd kvinna samtidigt som hon själv måste bena ut ifall hon vill vara med sin kärlek i hemstaden eller den nyfunne, trygga Jussi.

Även denna bok är en litterär upplevelse! Tror nästan jag tyckte om denna mer än den första? Båda är fantastiska och på samma nivå gällande hur de är skrivna men jag föredrar helt enkelt handlingen i Vi for upp med mor. Jag har ju en grej för sekter så det är väl inte helt förvånande. 😉 Men tycker att andra boken i serien bjuder på mer spänning och oväntade händelser än den första plus att man får möta flera nya, intressanta karaktärer. En bok jag rekommenderar till 100%, nej 1000%.

Betyg: 5 av 5 📚📚📚📚📚

Sen for jag hem – Karin Smirnoff

Tredje och sista boken i serien om Jana Kippo. Nu har Jana precis varit med om ett traumatiskt dödsfall av en närstående och känner sig ensam då kärleken till båda männen hon älskar har gått förlorad. Mitt i allting får hon i alla fall ett erbjudande om att ställa ut sina lerfigurer på ett galleri i Stockholm, något hon tackar ja till. Resan till huvudstaden drar upp en massa minnen till ytan för Jana som har ett mörkt förfluten i de finare delarna av staden. Hon träffar även en ny bundsförvant i form av en ung, hemlös pojke som behöver hennes hjälp och får ytterligare ett negativt besked om en person hon älskar. Hur ska hon orka ta sig igenom allt?

Sen for jag hem är den bok jag gillade minst i trilogin. Den var inte dålig, absolut inte, men höll inte riktigt lika hög kvalitet som de andra två. Det kändes som att den inte var lika nyskapande utan istället trampade runt i samma spår som sina föregångare. Detta gjorde den mindre spännande och tidvis lätt händelselös. Den hade dock sin starka moment så som delarna med Janas flashbacks. Vissa frågor vill jag ha lite mer svar på och andra saker lämnade mig lite frustrerad (man varken kan eller måste ta hand om alla, Jana!!!) men slutet band ihop historien fint. Språket är underbart i vanlig ordning och det är absolut inte en dålig bok! Det är bara svårt att slå eller ens vara jämlik med de två mästerverk som föregående böcker var. När boken var över kände jag en sorg och ett tomrum: var min läsupplevelse slut nu? Var jag också tvungen att lämna Jana Kippo för alltid? Det kändes tråkigt och ledsamt, och ingenting som jag ville göra. Drömmer om en fjärde bok!

Betyg: 4 av 5 📚📚📚📚

Allt som blir kvar – Camilla Grebe

Maria är tillfreds med sitt liv tillsammans med mannen Samir, sin son och sin bonusdottern Samira. Livet känns okomplicerat och vardagen flyter på. Tills en natt då Samira plötsligt försvinner spårlöst. Polisen kommer snabbt fram till att det handlar om mord och häktar Samir för mordet på sin dotter. Marias värld raserar och hon måste se igenom lögner och inse att hon kanske levt i en illusion om det perfekta livet.

Tyvärr den sämsta boken jag läste denna månad. Jag tycker annars om Camilla Grebes böcker men den här var tråkig, frustrerande och förutsägbar. Ingen av huvudkaraktärerna var någon man fäste sig vid utan de irriterade en snarare, konversationerna och beskrivningarna av känslor kändes banala i sina uppenbara försök att vara djupa. Dessutom kändes händelserna inte riktigt logiska, det är tveksamt om det kan fungera så i verkligheten utan att det går åt totalt motsatt håll.. Tyckte den var händelselös och tom med brist på djup och känslomässiga kopplingar. Nej, inte en bok jag rekommenderar alltså. Läs något annat av Camilla Grebe istället.

Betyg: 2 av 5 📚📚